Holmestrandtunnellen - massetransport


Holmestrandtunnellen massetransport     Holmestrandtunnellen massetransport
 

Jernbaneverket skal bygge nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen som skal gjøre strekningen fra Drammen til Porsgrunn til et mer effektivt transportmiddel som knytter området ved Oslofjorden sammen og bidrar til mer miljøvennlig transport. Hele strekningen fra Holm til Nykirke er delt inn i 2 delparseller; 5.2 Holm-Holmestrand og 5.3 Holmestrand-Nykirke. Total lengde for de to parsellene er 14,2 km. 12,3 km av strekningen består av dobbeltsporet jernbane i ett tunnelløp. Strekningen har en dimensjonerende hastighet på 250 km/t. Denne entreprisen ”UHN01 Sjøskogenentreprisen” er en ren tunnelentreprise på traseéns midtre del av parsellen mellom Holm i Sande kommune og Holmestrand.

 T Engene utfører massetransport for både Skanska og LNS, fordelt på 3 forsjellige entrepriser. Totalt har vi 40 biler i drift, og det skal transporteres totalt 3,2 miillioner tonn masse. Arbeidet vil pågå frem til 2014.

 Sjøskogenentreprisen, Vestfold

Entreprisen omfatter ca. 4.000 m av den totalt 12,3 km lange dobbeltsportunnelen fra Holm til Nykirke. Anleggsatkomst er planlagt via tverrslagstunnelen ved Sjøskogen ca. 4 km nord for Holmestrand. I entreprisen skal det etableres ny atkomstvei fra rv 313 til tverrslaget og riggområdet (ca 700m) som vil bli plassert i tilknytning til påhugget.

I tillegg til selve jernbanetunnelen skal det etableres rømningstunneler for hver 1000 m ut i dagen.

  • Rømningstunnel R3 Bråten: 436 m
  • Rømningstunnel R4 /Tverrslag Sjøskogen: 272 m
  • Rømningstunnel R5 Ramberg: 146 m
  • Rømningstunnel R6 Tvillingbru: 57 m

Med unntak av tverrslaget, R4, skal alle rømningstunneler drives innenfra. I krysningspunktet mellom tverrslag (R4) og hovedtunnel skal det etableres omlastningsstasjon.

Tunnelenes teoretiske sprengningstverrsnitt:

  • Rømningstunneler: 24,7 m2
  • Tverrslagstunneler: 53,1 m2
  • Hovedtunnel: 133,0 m2

Prosjektet starter opp i august 2010 og skal være fullført i mai 2015.



Fibo- og Stasjonsentreprisen

Fibo- og Stasjonsentreprisen er de to siste av i alt fem entrepriser på strekningen Holm-Nykirke på Vestfoldbanen. Strekningen tilpasses fremtidige toghastigheter opp til 250 km/t.

Fiboentreprisen består av et tverrslag på ca 350 meter og ca 2000 meter hovedtunnel. Stasjonsentreprisen omfatter totalt 2370 meter hovedtunnel, hvorav bygging av ny stasjonshall i fjell utgjør drøye 850 meter.

For begge entreprisene skal det drives nødutganger for hver 1000 meter. Totalt fjelluttak ca 880 000 kubikk. Største areal i stasjonen er ca 500 kvm (BHX=34,5x16m).