Transport av tunellmasse Follobanen
Se Follobaneprosjektets gigantiske dyttejobb!
I sommer gjorde Follobaneprosjektet en jobb som aldri tidligere har blitt gjort i norsk jernbanehistorie. Dag og natt i to uker ble to betongtunneler på til sammen 7000 tonn dyttet inn under Østfoldbanens spor ved Oslo S.
Publisert 31.08.2018
https://www.youtube.com/watch?v=LrFQrfelfuk
Fakta om hele Follobaneprosjektet:
- Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid
- 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski
- Prosjektet omfatter bygging av nye Ski stasjon, omfattende arbeid på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon
- Omfatter totalt 64 km nye jernbanespor
- Får Nordens hittil lengste jernbanetunnel (20 km)
- Første norske, lange jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp
- Skal bygges/drives med fire tunnelboremaskiner (TBM) som hovedmetode
- Deler av tunnelarbeidene skal utføres ved konvensjonell sprengning (drill & blast og drill & split)
- Designes for hastighet opptil 250 km/t
- Tilrettelegger for halvert reisetid Oslo-Ski (fra 22 til 11 minutter)
- Gir økt kapasitet til og fra Oslo S
- Forberedende arbeider startet i 2013 og avsluttes i 2015
- Prekvalifisering for prosjektets totalentrepriser (EPC) startet i 2013
- Kontraktstildelinger fra februar 2015 til og med 2016
- Hovedarbeider utføres fra 2015 til 2021
- Follobanen skal stå ferdig i slutten av 2021
- Blir innerste del av InterCity-utbyggingen sørøstover fra Oslo